| Katalikų Bažnyčia Lietuvoje po totalitarizmo  Bažnyčios 
              struktūrų plėtra 
  Bažnyčia 
              ir demokratinė valstybė 
  Katalikiško 
              gyvenimo pakopos 
  Lietuvos 
              gyventojai pagal tikybą (2001 m.) 
 
 1989 m. Lietuvoje įsisiūbavęs visuomenės laisvėjimo procesas, kurio 
              dėka 1990 m. kovo 11 d. buvo atkurta nepriklausoma demokratinė Respublika, 
              didžia dalimi rėmėsi šiuolaikine žmogaus teisių samprata. Religijos 
              išpažinimo laisvės kaip vienos iš labiausiai SSSR totalitarizmo 
              užgniaužtų asmens laisvių atstatymas tapo svarbiu antisovietinės 
              dainuojančios revoliucijos motyvu. Naujos eros Lietuvos katalikams 
              ženklu tapo seniausios ir svarbiausios šventovės  Vilniaus arkikatedros 
              bazilikos, kuri sovietmečiu buvo paversta muziejumi  gražinimas 
              1988 m. spalį. Jau 1989 m. dauguma išorinių katalikišką veiklą ribojančių 
              užtvarų buvo sugriauta, ir prasidėjo dinamiška 
              bažnytinių struktūrų plėtra bei vidinis religinių bendruomenių 
              atsinaujinimas, sekant Vatikano II Susirinkimo gairėmis.  Dvasinės, intelektualinės, organizacinės ir medžiaginės Katalikų Bažnyčios Lietuvoje pastangos posovietinį dešimtmetį skleidėsi trijose plotmėse. Pirmoji  ikikarinių veiklos erdvių, formų, organizacijų atkūrimas. Antroji  sakralinių ir bendruomeninių pastatų tvarkymas bei naujų centrų išsiplėtusiuose miestuose steigimas. Trečioji  nureligėjusios, pomodernios, informacinės visuomenės poreikius atitinkančių šiuolaikiškų sielovados, evangelizacijos, katekizacijos ir šalpos iniciatyvų plėtotė. Ji tapo ypač akcentuojama trejus rengimosi Didžiajam krikščionybės jubiliejui metus.
 Atgimimo dešimtmetis prasidėjo iškilmingais religinės prasmės susibūrimais, 
              o jo pabaiga Jubiliejiniais 
              krikščionybės metais buvo pažymėta iškilių, visą Lietuvą apėmusių 
              katalikiškų sambūrių. Po 1990 m. pusantro karto išaugo katalikų 
              nuošimtis, devyni iš dešimties tikinčiųjų ir aštuoni iš dešimties 
              visų Lietuvos gyventojų laiko save katalikais. Tiesa, praktikuojančiųjų 
              dalis skirtingose vyskupijose 
              svyruoja nuo 8 iki 16% katalikų. Naujų seminarijų 
              steigimas ir gausūs pašaukimai leido gerokai atjauninti dvasininkiją. 
              Parapijų tinklas išsiplėtė nuo 634 iki 689, daugiau kaip šimtu pagausėjo 
              veikiančių bažnyčių, įkurta ar atkurta maždaug du šimtai viešų koplyčių.  Ryškia XX a. pabaigos permaina tapo pašvęstojo 
              gyvenimo institutų sugrįžimas iš pogrindžio į viešą bažnytinį 
              ir visuomeninį gyvenimą. O į jį įsitraukę katalikai 
              pasauliečiai mezga sutraukytus bendruomeninius ryšius, dominuoja 
              karitatyvinėje, evangelizacinėje, kultūrinėje veikloje bei katalikiškoje 
              žiniasklaidoje. Nors sparčių permainų akivaizdoje ne sykį buvo 
              sunku geriausiu būdu sutvarkyti Bažnyčios 
              ir valstybės santykius, abipusę gerą valią liudija tikybos 
              pamokos valstybinėse mokyklose, nacionalizuoto bendruomenių 
              turto grąžinimas, armijos 
              sielovada.  Lietuvos gyventojų pasiskirstymas pagal tikybą pagal 2001 m. surašymo duomenis 
              žr. lentelę. |  |  |