| Šventasis Kazimieras  Vilniaus 
              arkivyskupijos puslapiai apie šv. Kazimierą 
  Puslapiai apie Šv. Kazimiero koplyčią ir paveikslą Vilniaus arkikatedroje 
  Karalaitis Kazimieras (1458-1484) buvo garbingos Gediminaičių giminės 
              palikuonis. Jo tėvas Kazimieras, Jogailos jaunesnysis sūnus, buvo 
              santūrus ir kuklus, bet savo tikslų atkakliai siekiantis žmogus. 
              Iš prigimties demokratiškas, jis su visais, net su prasčiokais elgdavosi 
              mandagiai ir dėl paprasto gyvenimo būdo lenkų ponų buvo pravardžiuojamas 
              kailiniuotuoju karaliumi. Šventojo Kazimiero motina Elzbieta Hadsburgaitė 
              buvo Austrijos kunigaikščio ir Šventosios Romos imperijos imperatoriaus 
              Alberto II duktė. Iš viso ji pagimdė trylika vaikų, išaugino vienuolika 
               šešis sūnus ir penkias dukteris. Dukterys ištekėjo už vokiečių 
              kunigaikščių, o iš sūnų tik dviem neteko nešioti karaliaus vainiko 
               kunigui ir šventajam. Štai kodėl istorikai ją praminė karalių 
              motina.
 1458 m. spalio 3 d. karaliaus Kazimiero šeimoje gimė trečiasis 
              kūdikis, kurį tėvai pakrikštijo Kazimiero vardu, slavų kalbose reiškiančiu 
              didžiakalbis. Iki devynerių metų jį auklėjo rūpestinga ir pamaldi 
              motina.  1467 m. vyriausiuoju karaliaus vaikų auklėtoju tapęs žymus istorikas 
              kan. Jonas Dlugošas mokė tikybos, geografijos ir istorijos. Jau 
              tada mokytojas atkreipė dėmesį į mažąjį Kazimierą, kurį vėliau pavadino 
              retų gabumų, atminimo vertos išminties bei kilnumo jaunikaičiu. 
              Jis pirmasis pastebėjo ir ypatingą karalaičio pamaldumą: bendros 
              vaikų maldos metu jis būdavęs panašus į besimeldžiantį angelą, o 
              kartais taip giliai susikaupdavęs, jog nepajusdavęs, kad liko melstis 
              vienas. Kelkis, šventasis jaunikaiti,  kartą juokais taręs kanauninkas, 
              judindamas Kazimierą už peties. Vargu, ar suvokė garbusis istorikas, 
              jog taria pranašiškus žodžius
 Visai kitoks buvo antrasis karalaičių mokytojas  italas Pilypas 
              Buonaikorsis, pramintas Kalimachu, mokęs klasikinių kalbų ir literatūros, 
              iškalbos ir eiliavimo meno. Jeigu Jonas Dlugošas buvo reiklus ir 
              griežtas vaikams, karštas katalikas ir popiežiaus šalininkas, žodžiu, 
              senos geros Viduramžių kultūros žmogus, tai Kalimachas su mokiniais 
              elgdavosi jautriai ir švelniai, buvo nusiteikęs antipopiežiškai 
              ir laisvamaniškai, ir į karaliaus rūmus nešė humanizmo epochos dvasią. 
              Taigi šventasis Kazimieras augo ne šiltnamio aplinkoje, bet susikertančių 
              idėjų kovos lauke. Tai skatino mąstyti, ugdyti valią ir grūdinti 
              charakterį, kuriame vėliau taip darbiai susipins tokios rodos prieštaringos 
              savybės, kaip karališkas kilnumas ir krikščioniškas nuolankumas, 
              valdovo griežtumas ir artimo meilė, aktyvus veiklumas ir gilus maldingumas. Tryliktais gyvenimo metais karalaitis tėvų valia buvo įtrauktas 
              į politinių ir karinių įvykių sūkurį. Kai 1471 m. Čekijos karaliumi 
              tapo jo vyriausias brolis Vladislovas, Kazimierą buvo nutarta įsodinti 
              į Vengrijos sostą, kurį jis turėjo teisę paveldėti pagal motiną. 
              Ten tuo metu viešpatavo buvęs regentas Motiejus Korvinas  išmintingas 
              politikas ir gabus karvedys. Vengrų tauta jį gerbė kaip teisingą 
              ir rūpestingą valdovą, Romos popiežius palaikė kaip narsų Europos 
              gynėją nuo turkų, nugalėjusių Bizantijos imperiją ir kėlusių grėsmę 
              krikščioniškoms vakarų valstybėms. Jaunasis Kazimieras buvo pastatytas paskubom samdytos kariuomenės 
              priekin ir leidosi į pirmą ir paskutinį savo gyvenime karo žygį. 
              Neparuoštas, neapgalvotas ir avantiūriškas žygis baigėsi nesėkme, 
              ir po pusantro mėnesio karalaitis jau Krokuvoje, šalia tėvo. Šitaip 
              Dievo Apvaizda tarsi rodyte parodė, jog karalaičio laukia ne žemiškas 
              sostas
 Kai 1475 m. Kazimieras Liubline toliau tęsia taip nelemtai nutrauktus 
              mokslus, auklėjamas Jono Dlugošo ir Kalimacho. Uolumu, gabumais, 
              maldingumu jis pelnė ir antrojo mokytojo simpatijas. Kalimachas 
              vėliau jį pavadins dieviškuoju jaunuoliu, kuris turėjo arba negimti, 
              arba likti amžinas. Norėdamas padaryti Kazimierą savo įpėdiniu, tėvas įtraukia jį į 
              valstybės valdymo reikalus. Kazimieras kartais drauge su jaunesniuoju 
              broliu Jonu Albrechtu dalyvauja visose svarbesnėse tėvo kelionėse 
               į užsienio pasiuntinių priėmimą Vilniuje, į lenkų seimą Piotrkove 
              ir lietuvių  Brastoje. Pastarajame bajorai prašo karaliaus vieną 
              iš sūnų paskirti Lietuvai valdyti, tačiau šis atrėžia jos niekam 
              neatiduosiąs. Jonas Albrechtas paslapčiom nubraukia nusivylimo ašarą, 
              o Kazimieras lieka abejingas: jį vis mažiau betraukia šio pasaulio 
              karalystė
 Karalienė Elzbieta vienodai rūpestingai ir dievobaimingai auklėjo 
              visus savo sūnus. Tačiau kokie jie nepanašūs, kokie skirtingi jų 
              gyvenimo keliai! Vyriausias sūnus Vladislovas, Čekijos, vėliau ir 
              Vengrijos karalius, rems katalikų priešininkus  čekų husitus, galop 
              susipyks su tėvu, ir šis mirdamas atims iš jo vyriausiojo paveldėtojo 
              teises, bet Vladislovas ne iškart atsisakys pretenzijų į lenkų sostą. 
              Jauniausias sūnus Fridrichas  motinos numylėtinis, iš mažens numatytas 
              dvasininko luomui, taps netgi kardinolu ir Gnezdo arkivyskupu, nors, 
              anot Bažnyčios istorikų, visiškai neturės tam pašaukimo, o dėl savo 
              doros susilauks pagrįstų priekaištų. Jonas Albrechtas  bene panašiausias 
              į šventąjį Kazimierą ne tik išore, bet ir būdo ypatybėmis, tačiau 
              broliui mirus matyt neberas moralinės atramos ir po tėvo mirties 
              tapęs Lenkijos karaliumi, nesaikingai ir nesantūriai gyvendamas, 
              suardys sveikatą ir mirs, valdęs karalystę vos devynerius metus. 
              Nepradžiugins motinos širdies Aleksandras, pirma tapęs Lietuvos 
              didžiuoju kunigaikščiu, o paskui ir Lenkijos karaliumi: nepastovus, 
              mėgstąs pokylius ir prabangą švaistūnas, nepaisydamas motinos maldavimų, 
              ves Maskvos didžiojo kunigaikščio Ivano II dukterį Eleną, kuri, 
              vyrui abejingai stebint, skatins ir rems stačiatikybės plitimą Lenkijoje 
              ir Lietuvoje. Nepasižymės dora ir Žygimantas, pramintas Senuoju: 
              gyvendamas Dievo nepalaimintame ryšyje su Kotryna Telnyčiete, susilauks 
              trijų nesantuokinių vaikų, o dvariškių raginamas vesti, paskubom 
              ištekins ją už rūmų pareigūno. Ir štai visiška priešingybė savo broliams  karalaitis Kazimieras. 
              Jaunuolis, kurio šūkis: Verčiau mirti, negu susitepti!; karalaitis, 
              kuris sako: Nieko nėra garbingesnio pasaulio valdovams, kaip tarnauti 
              Kristui vargdienių ir bedalių asmenyje; žmogus, kuris gyvena pagal 
              taisyklę: Po Dievo labiausiai reikia mylėti tiesą ir teisingumą; 
              krikščionis, kuris be ašarų negali paimti kryžiaus į rankas ir netgi 
              pažvelgti į jį
 Ir pirmiausi jis  uolus Marijos garbintojas, gyvenęs 
              su numylėta giesme Omni die dic Mariae ( Meilės himną tau, Marija
) 
              lūpose ir širdyje. 1479 m. Kalėdoms atvykęs į Vilnių, apie pusantrų metų karalaitis 
              padeda tėvui tvarkyti valstybės reikalus, klusniai vykdydamas visus 
              jo pavedimus. Karalius vis dar tikisi palikti jį savo įpėdiniu ir 
              netgi apvesdinti su imperatoriaus Fridricho dukterimi. Tčiau sūnus 
              eina Apvaizdos nurodytu keliu. Gilėja jo susikaupimas, artėja galutinė 
              dvasinė branda, jo asmuo tiesiog spinduliuoja. Žmonės tai mato ir 
              jaučia, jie jau dabar jį vadina Lietuvos Angelu.  Tačiau šis nežemiškas jaunuolis su visai žemiška misija, tėvo siunčiamas, 
              vyksta į Radomą. Nuo 1481 m. pavasario dvejus metus ten pavaduoja 
              karalių, tvarko iždą, išpirkinėja tėvo skolas ir įveda rūmuose tvarką, 
              drausmindamas pareigūnus. Jis laikos griežtos dienotvarkės: ryte 
               šv. Mišios, dieną  darbas, vakare  ligonių lankymas, vargšų 
              šelpimas. Tuo metu jam tenka paskutinis išmėginimas: gležną kūną puola džiova. 
              Sunerimusių tėvų parkviestas Lietuvos sostinėn, Kazimieras neketina 
              ligai pasiduoti ir netgi išprašo tėvo, kad jam pavestų pakanclerio 
              pareigas, kurias nuo 1483 m. gegužės pabaigos sąžiningai vykdo iki 
              paskutinių dienų.  Artimieji, susirūpinę jo sveikata, pagal to meto gydytojų patarimus, 
              ragina Kazimierą gintis nuo džiovos nusižengiant skaistybei. Pasipiktinęs 
              karalaitis atkerta nė neketinąs ieškoti kitokios sveikatos kaip 
              Kristus, o pas Jį greit nueisiąs ir su dabartine sveikata. Manoma, 
              jog būtent po šitokių pasiūlymų Kazimieras davęs amžinosios skaistybės 
              įžadą. Gilėja jo maldingumas, auga maldos poreikis. Ne kartą tarnai 
              jį randa naktį besimeldžiantį prie uždarytų Vilniaus Katedros durų
  1483 m. Kalėdas Kazimieras su artimaisiais sutinka Gardino pilyje. 
              Ligonio sveikata negerėja, ir susirūpinę namiškiai iš Liublino iškviečia 
              tėvą, kuris atvyksta kovo 1 d. Tuo tarpu šventasis karalaitis ir 
              toliau eina savo pareigas, karšta malda stiprindamas dvasią Švč. 
              M. Marijos Ėmimo į dangų bažnyčioje. Gailestingosios Dievo Motinos 
              globa jį lydi iki pat kovo 4 d., kai anksti rytą, išklausęs šv. 
              Mišias ir priėmęs Švč. Sakramentą, Kazimieras miršta, nuėjęs trumpą 
              25 metų, 5 mėnesių ir 1 dienos gyvenimo kelią žemėje.
 Su didžiausiomis iškilmėmis jo garbingieji palaikai nulydimi į 
              Vilnių ir palaidojami Katedroje. 1602 m. lapkričio 7 d. popiežiaus 
              Klemenso VIII bule paskelbtas šventuoju, daugiau kaip penkis šimtmečius 
              dangiškasis Globėjas lydi Lietuvą istorijos išmėginimuose. Jo veidas 
              žvelgia į mus iš paveikslų ir freskų, nuo pakelės kryžių ir koplytėlių, 
              jo vardas skelbia brolijų, draugijų, mokyklų pavadinimuose, žmonių 
              pavardėse ir krikštavardžiuose, vietovių pavadinimuose.  Parengta pagal P. Kimbrio straipsnį Lietuvos angelas (Katalikų 
              pasaulis, 1989, Nr. 3) |  |  |